Ha egy kvízjáték kérdése lenne, nem sokan tudnák, hogy az első autókat még az 1800-as évek elején Franciaországban és Németországban találták fel. És tulajdonképpen senki nem tudja ki volt, hiszen éppúgy lehetett DaVinci, mint a J. H. Genevois (aki egy svájci lelkész volt). Bárki is volt tény, hogy az első robbanómotoros autóra az 1900-as évek elejéig kellett várni. De akkor hogyan közlekedtek az autók? Milyen motorok voltak?
A gőz kora
A legtöbb történész egyetért abban, hogy a francia Nicolas-Joseph Cugnot volt az első igazi automobil megépítője. Cugnot járműve egy hatalmas, nehéz, gőzzel hajtott tricikliszerűség volt, és az 1769-es modellje állítólag 20 percig is tudott egyfolytában haladni óránként 2,25 mérföldes (3,6 km) sebességgel, miközben négy embert szállított, és 20 perc állás után elegendő gőzerőt nyert vissza ahhoz, hogy ismét elinduljon. Innentől nem volt megállás, gyakorlatilag mindenki mindenféle kerekekkel ellátott gőzzel haladó szerkezetet feltalált, ezeket nevezhetjük az első autóknak is.
Az elektromos autók
Szinte hihetetlen, de a gőzzel hajtott alkalmatosságok után a következő lépés az elektromos autók voltak. Különös tény, hogy a 20. század elején az amerikai autók 40 százalékát gőzzel, 38 százalékát elektromossággal, 22 százalékát pedig benzinnel hajtották. Ford (a híres T-modell feltalálójának) felesége például egész egyszerűen nem volt hajlandó a férje által tervezett autóba ülni, mert büdösnek tartotta. Az elektromos járművek egyébként azért tudtak rohamosan elterjedni, mert a francia Gaston Planté által 1859-60-ban feltalált akkumulátor és Camille Faure továbbfejlesztett változata ezt lehetővé tette.
De mi szükség volt a benzinmotorokra?
Teljesen logikus kérdés, hogy vajon mi szükség volt a benzinmotorokra akkor, ha egyébként mással is meg lehetett hajtani az autókat, a válasz pedig még ennél is egyszerűbb. Az 1800-as évek legvégén az 1900-as évek elején még a városokban is csak kevés magánlakásban volt áram, és az akkumulátorcsere-rendszerek sem tudtak elterjedni. 1912-re a probléma megoldódott, és az elektromos autó fénykorát élte, mintegy 20 vállalat foglalkozott a kereskedelemmel, és 33 842 elektromos autó volt csak Amerikában.
Szinte mindenki úgy tanulta, hogy a német Karl Benz és Gottlieb Daimler a benzinmotorozás úttörője, de ez nem feltétlen igaz. Benz 1885-ben, Daimler 1886-ban készítette el az első autóját – valószínűleg egymástól teljesen függetlenül - de őket messze megelőzte Étienne Lenoir Franciaországban, aki már 1862-ben benzinmotort készített, de az nem maradt fenn. Még egy érdekesség: bár tisztelték, és elismerték egymást furcsa módon Benz és Daimler soha nem találkoztak.
A négyütemű „Ottó motor”
A négyütemű elvet, amellyel a legtöbb modern autómotor működik, egy francia mérnök, Alphonse Beau de Rochas fedezte fel 1862-ben, a négyütemű motort mégis gyakran nevezik Ottó motornak, a német Nikolaus August Otto után, aki 1876-ban ezen az elven alapuló motort tervezett.
Lenoir egyébként beperelte Ottot, hogy ellopta a szabadalmat, ám elvesztette a pert, mert az (eredetileg általa gyártott motor) elve kihagyta az Otto ciklust.
Ma már minden – nem elektromos – autó motorjához kell motorolaj. Ha éppen motorolajat keresel nálunk találsz, kattints: https://www.favorit.hu/
Címkék
Figyelmedbe ajánljuk
Hírek
Kiváló motorolaj és kenőanyag lelőhelyek Szegeden és környékén
A „napfény városában”, azaz Szegeden élsz? A Tisza-parti település pezsgő kulturális életéről, a kelet-magyarországi régió egyik legnagyobb egyeteméről, valamint sikeres sportolóiról is híres, a férfi kézilabdacsapat idén például bajnoki címet ünnepelhetett, de a kajak-kenu szakosztály is aranyérmek egész sorát szállítja a világversenyekről.
ElolvasomHírek
Midland márka és ami mögötte van - egy 140 éves világcég története
A Favorit mellett a másik kiemelt márkánk a Midland. Itt a svájci minőség mellett a 140 év tapasztalat szolgáltat garanciát arra, hogy minőségi kenőanyag kerül a hűséges négykerekűdbe. Tarts velünk te is egy izgalmas időutazáson, ahol a Midland történelmébe nyersz bepillantást.
ElolvasomHírek
Fekete motorolaj: baj vagy nem?
Szerinted milyen színű a motorolaj? Sokan reflexből vágják rá a választ, hogy sárga, azonban pontosan ők tudnak a leginkább meglepődni, amikor aztán autójukban más színű folyadékot tapasztalnak. Azonban érdemes tudnod, hogy a jó motorolaj néhány 100 kilométer után bizony elszíneződik.
ElolvasomHírek
Így készítsd fel az autódat a tavaszra
Úgy kellene kezdeni a cikket, hogy „a hosszú, kegyetlen tél igénybe vette az autódat és most, hogy hamarosan beköszönt a tavasz ideje újra foglalkoznod vele”. De ez nem igaz, mert idén szinte egyáltalán nem volt tél. Mégis íme 5 olyan dolog, amit mindenképp csinálj meg a kocsidon a „tavaszi felkészítés” jegyében.
ElolvasomHírek
Ez történik az autóddal, ha motorolaj nélkül vezeted
Emlékszel még arra a mesére, amiben a legkisebb királylány azt mondja apjának, az öreg királynak, hogy úgy szereti, mint a sót? Bizonyára gyerekkorodban is hallottad ezt a történetet, melynek tanulsága az, hogy sok dolgot csak akkor értékelünk, amikor már nincsen velünk. Meglepő, de így van a motorolaj esetén is.
ElolvasomHírek
Mit tartogat 2023 az autóiparban? Trendelőrejelzés.
A delphoi jósnőknek is könnyebb dolguk volt amikor egy egy háború kimenetelét jósolták meg, mint nekünk, akik arra vállalkoztunk, hogy összegyűjtsük mit tartogat nekünk az autóipar 2023-ban? Íme a mi szakmai jóslásaink/tippjeink.
Elolvasom