még 30 000 Ft hiányzik az ingyenes szállításhoz Tovább

Tudtad, hogy létezik magyar autó?

2022.10.12. / Hírek
Tudtad, hogy létezik magyar autó?

A forgalomban ugyan nem találkozol velük, de nem is egy, hanem több igazi magyar autó is legurult már magyar gyártósorokról. Segítünk kicsit tovább látni az Audi és a Suzuki nálunk készült modelljein, és bemutatjuk a Pulit, az Alma Cabriót, a Solót és a Frogot.

A legtöbb magyar nem hallott róluk, pedig egyik-másik modell híre még a világsajtót is bejárta. Most eláruljuk, hogy mikor kezdődött a magyar autók történelme, melyek a legmeghatározóbb, ám kudarcba fulladt magyar autómárka próbálkozások.

Minden vele kezdődött

Csonka János volt a legelső tényleg magyar autó megalkotója. 1905-ben engedte ki a Műegyetem kertjéből első tesztútjára alkotását, amely rögtön egy kétezer kilométeres tesztúttal kezdte pályafutását. Ez a típus négyhengeres, 4T, vízhűtéses motorral működött és már sebességváltója is volt. A könnyebben járható útszakaszokon elég jó tempót produkált, míg a hegyvidéki utakon 26 km/órás átlagsebességgel ment. Hála hatalmas rakterének, a Magyar Posta több évtizeden át fogta be istállójába ezeket a Csonka János gyártmányokat.

Kevésbé sikeres próbálkozások

Jöjjön a Puli, ami a Hódmezővásárhelyi Mezőgazdasági Gépgyártó Vállalat, avagy Hódgép nevéhez fűződik. Az elektromos-hajtású kisautót kifejezetten városi használatra fejlesztették. Született belőle kétszemélyes, nyitott szabadidő-autó és kisteher gépjármű is. Az első szériának keményen 5 lóerőt pakoltak dízelmotorjába, majd azt egy 7,4 kW-os villanymotorra cserélték.

Nem neveznék száz százalékban magyar autónak, ugyanis főbb alkatrészeit a kor népszerűbb autóiból kölcsönözte, Škodából, Polskiból, Ladából és Zukból legózták össze. Az így alkotott belsőt egy üvegszálas műanyag karosszéria alá bújtatták, amiért kivívott magának egy nívódíjat. Eredeti verziójában már igazi ritkaságnak számít, ám feltuningolt változatából még van egy-kettő idehaza. Jellemzően már csak gyűjtőknél kiállított modelleket találni belőle. Végzetét a magyar autópiacon a Lada verhetetlen árai eredményezték, mivel az egyedi gyártású Puli kétszer annyiba került, mint vetélytársa.

Alma Cabrio

A következő magyar modell, amit bemutatunk, az Alma Cabrio, ami finoman szólva nem éppen csúcsminőségéről volt híres. A Trabant alapokra épített jármű hajtását a 128-as Fiat 47 lóerős motorja adta. A Trabant és a Fiat szerelemgyerekét pedig keleti gyártmányok műanyag karosszéria elemeivel koronázták meg. Megjelenésén nem sokat segített a Cabrio kivitel, mivel magas áráért cserébe nem a legjobb kisautó volt. A fentiek megpecsételték sorsát, hamar lekerült a térképről.

A Kispolski béka

Hosszú csend után a Kispolski alapú Frog kavarta fel a magyar autógyártás állóvizét 2001-ben. A kisautó karosszériáját csővázból és üvegszál erősítésű műanyagból rakták össze, ezzel lényegesen könnyebb lett, mint a Polski. Első körben egy Fiat 126 hajtásláncot kapott, később ezt kívánták jóval erősebb Suzuki alkatrészekre cserélni. Persze erre nem került sor, mert hárommillió forintos áron kínálták a versenyképtelen járművet.

Jött a Solo

A következő próbálkozásig már nem telt el olyan sok idő. 2008-ban Párizsban mutatták be az Autószalonon a Solót. A tanulmányautónak nemcsak a látványa lélegzetelállító, hanem az összeg is, amit gyártásába fektettek. A 3-400 milliós autót a Rábaringen tesztelték, melyet követően újabb fejlesztési szakaszt terveztek be, így például egy modernebb elektromos vezérlés és egy erősebb motor kipróbálását. A 2008-ban bemutatott modell 500 kg-os, amelyet akkor a tervezők tovább kívántak mérsékelni 350-re. A cél egy fürge kisautó megalkotása, ami könnyű és 10 másodperc alatt gyorsul százra.

Te hallottál már ezekről az autókról? Oszd meg a cikket ismerőseiddel is, hogy minél többen megismerkedjenek a magyar autógyártás ikonikus modelljeivel, ha pedig hasonló klasszikusokba vagy újabb modellekbe keresed a megfelelő motorolajat, nálunk biztosan megtalálod: https://www.favorit.hu/


Címkék

Figyelmedbe ajánljuk

Hírek

Kiváló motorolaj és kenőanyag lelőhelyek Szegeden és környékén

A „napfény városában”, azaz Szegeden élsz? A Tisza-parti település pezsgő kulturális életéről, a kelet-magyarországi régió egyik legnagyobb egyeteméről, valamint sikeres sportolóiról is híres, a férfi kézilabdacsapat idén például bajnoki címet ünnepelhetett, de a kajak-kenu szakosztály is aranyérmek egész sorát szállítja a világversenyekről.

Elolvasom
Hírek

Midland márka és ami mögötte van - egy 140 éves világcég története

A Favorit mellett a másik kiemelt márkánk a Midland. Itt a svájci minőség mellett a 140 év tapasztalat szolgáltat garanciát arra, hogy minőségi kenőanyag kerül a hűséges négykerekűdbe. Tarts velünk te is egy izgalmas időutazáson, ahol a Midland történelmébe nyersz bepillantást.

Elolvasom
Hírek

Fekete motorolaj: baj vagy nem?

Szerinted milyen színű a motorolaj? Sokan reflexből vágják rá a választ, hogy sárga, azonban pontosan ők tudnak a leginkább meglepődni, amikor aztán autójukban más színű folyadékot tapasztalnak. Azonban érdemes tudnod, hogy a jó motorolaj néhány 100 kilométer után bizony elszíneződik.

Elolvasom
Hírek

Így készítsd fel az autódat a tavaszra

Úgy kellene kezdeni a cikket, hogy „a hosszú, kegyetlen tél igénybe vette az autódat és most, hogy hamarosan beköszönt a tavasz ideje újra foglalkoznod vele”. De ez nem igaz, mert idén szinte egyáltalán nem volt tél. Mégis íme 5 olyan dolog, amit mindenképp csinálj meg a kocsidon a „tavaszi felkészítés” jegyében.

Elolvasom
Hírek

Ez történik az autóddal, ha motorolaj nélkül vezeted

Emlékszel még arra a mesére, amiben a legkisebb királylány azt mondja apjának, az öreg királynak, hogy úgy szereti, mint a sót? Bizonyára gyerekkorodban is hallottad ezt a történetet, melynek tanulsága az, hogy sok dolgot csak akkor értékelünk, amikor már nincsen velünk. Meglepő, de így van a motorolaj esetén is.

Elolvasom
Hírek

Mit tartogat 2023 az autóiparban? Trendelőrejelzés.

A delphoi jósnőknek is könnyebb dolguk volt amikor egy egy háború kimenetelét jósolták meg, mint nekünk, akik arra vállalkoztunk, hogy összegyűjtsük mit tartogat nekünk az autóipar 2023-ban? Íme a mi szakmai jóslásaink/tippjeink.

Elolvasom
Menü Bezárás
Termékeink Bezárás
Back to Top
Kosár Bezárás
Jelenleg még üres a kosarad.
Összesen